# Bayram izni kime kaç gün, özel sektörde çalışanlar ne yapacak?

- Bağlantı: https://www.borsatek.com/bayram-izni-kime-kac-gun-ozel-sektorde-calisanlar-ne-yapacak-26242h/
- Yayımlanma: 2017-08-19T22:21:19+03:00
- Yazar: Murat Ali Oral

Reklam

 [ ⌊Stablex Kare Banner⌉ ](https://track.adform.net/C/?bn=91045298;gdpr=${GDPR};gdpr_consent=${GDPR_CONSENT_50})

Hükümetin kararıyla önümüzdeki Kurban Bayramı’nda kamu çalışanları 10 gün tatil 
yapacak. Kamuya verilen idari izin özel sektörü kapsamasa da isteyen firmalar tatili
10 güne çıkarabilecek. Özel sektörde en az 5.5 gün tatil yapacak olan çalışanlar
kendi istekleriyle çalışırlarsa 2 katı mesai ücreti alacaklar.

İsteyen özel sektör firmaları aynen kamuda olduğu gibi çalışanlarına idari izin 
vererek 10 gün tatil yaptırabilir. Bu durum tamamen firmanın kararına bağlı. Fakat
çalışanlar açısından bir tehlike söz konusu. Bazı firmalar bu idari izin verdikleri
2.5 günü maaştan kesmeye kalkabilir. Buna dikkat etmek gerekiyor.
Öncelikle belirtelim
bu izinler çalışanların yıllık izin haklarından düşülemiyor, maaştan da kesilemiyor.
Yani 10 gün tatil izni verilen bir özel sektör çalışanı ay sonunda maaşını tam alacak.

Mesai ödenecek

Bunun yanında bayramda çalışma durumunda olanlar için de mesai ücreti ödeniyor. 
İş Kanunu’na göre çalışanlar bayramda çalışmak zorunda değil. Rızaları ile mesai
yapabilirler. Bu durumda da her gün için maaşlarıyla birlikte çift yevmiye hak ederler.

Bu Kurban Bayramı 30 Ağustos Zafer Bayramı ile birleştiği için de toplamda 5.5 günlük
bir tatil söz konusu. Bunun tamamını çalışan bir işçi için bu günlerde 11 günlük
yevmiye ödenmek zorunda.

Nasıl hesaplanır?

Bir işçinin net maaşının 1.500 TL olduğu varsayılırsa, günlük kazancı 50 TL olur.
Bu işçi, günlük 7.5 saati doldurduktan sonra bayramda da çalışmışsa günlük mesaisi
50 TL günlük+ 50 TL= 100 TL bayram yevmiyesi olarak hesaplanır. AVM’lerde 12 saat
çalışanlar yaptıkları 4 saat mesainin ücretini yüzde 50 fazlasıyla alır. Bu mesai
bayramda yapılmışsa, ücret bayram mesaisine eklenir.

Yıllık izinde 10 gün şartı kalktı

Yıllık Ücretli İzin Yönetmeliği’nde, izin sürelerinin, tarafların anlaşması halinde
bir bölümü 10 günden aşağı olmamak üzere “en çok üçe bölünebileceği” ibaresi “bölümler
halinde kullanılabileceği” şeklinde değiştirildi.

Resmi Gazete yayımlanan yeni yönetmelikte aynı maddeye “Alt işveren işçilerinden,
alt işvereni değiştiği hâlde aynı işyerinde çalışmaya devam edenlerin yıllık ücretli
izin süresi, aynı işyerinde çalıştıkları süreler dikkate alınarak hesaplanır.

Asıl işveren, alt işveren tarafından çalıştırılan işçilerin hak kazandıkları yıllık
ücretli izin sürelerinin kullanılıp kullanılmadığını kontrol etmek ve ilgili yıl
içinde kullanılmasını sağlamakla, alt işveren ise tutmak zorunda olduğu izin kayıt
belgesinin bir örneğini asıl işverene vermekle yükümlüdür” fıkrası eklendi.
