# Vergi ve prim borcu yapılandırması yürürlüğe girdi

- Bağlantı: https://www.borsatek.com/vergi-ve-prim-borcu-yapilandirmasi-yururluge-girdi-57896h/
- Yayımlanma: 2020-11-17T07:51:45+03:00
- Yazar: Murat Ali Oral

Reklam

 [ ⌊Stablex Kare Banner⌉ ](https://track.adform.net/C/?bn=91045298;gdpr=${GDPR};gdpr_consent=${GDPR_CONSENT_50})

Vergi, prim borçları, köprü ve trafik cezaları yeniden yapılandırılacak. Borçların
18 taksitle ödenmesinin önünü açan düzenleme Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe
girdi.

 Kanuna göre, vergi borçları yapılandırılarak 18 taksitle ödenebilecek. Gelir Vergisi,
Kurumlar Vergisi, Katma Değer Vergisi (KDV), Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV), Özel
Tüketim Vergisi (ÖTV), tüm idari para cezaları, KYK borçları, Hazine alacaklarını
kapsayan vergi borçları yapılandırılabilecek. Borcunu peşin ödemek isteyenlere indirim
sağlanacak.

Vergi cezaları, gecikme faizleri ve gecikme zamları, trafik, seçim, nüfus para cezaları,
Karayolu Taşıma Kanunu’na göre kesilen para cezaları, kara yollarından usulsüz geçişler
nedeniyle kesilen para cezaları gibi tüm idari para cezaları yapılandırma kapsamında
olacak.

Öğrenim katkı kredisi ve öğrenim kredisi borçları, ecrimisiller, haksız alınan destekleme
ödemeleri, kaynak kullanımı destekleme fonu, taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına
katkı payı da yapılandırılabilecek.

Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamındaki Hazine
alacakları, madenlerden alınan devlet hakkı, Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanun’a göre takip edilen diğer alacaklar için de yapılandırmadan yararlanılabilecek.

Yapılandırmadan faydalanmak isteyenlerin, kanunun çıktığı tarihten itibaren yıl 
sonuna kadar müracaat etmesi gerekecek ve en fazla 18 taksitte bu borçlar ödenebilecek.
Taksitler iki ayda bir ödenecek. İlk taksit tarihine kadar peşin ödemenin yapılması
durumunda, işleyen faizler silinecek. İlk taksit ödemesi, Ocak 2021’de gerçekleştirilecek.

Sosyal güvenlik primi idari cezaları, gecikme cezaları ve faiz zamları da yapılandırılabilecek.

Ayrıca il özel idarelerine olan borçlar, emlak vergisi, çevre temizlik vergisi, 
ilan ve reklam vergisi, diğer vergi ve harçlar, su, atık su, katı atık ücretleri,
yol katılım payları, muhtelif ücretlerden kaynaklı kurum alacakları ve zam ve faizleri
de yapılandırılabilecek.

TOBB, TESK, Türkiye Barolar Birliği, TÜRMOB, ihracatçı birliklerinin aidat ödemeleri
de yapılandırmaya dahil olacak.

KOSGEB tarafından kullandırılan desteklerden kaynaklananlar ile aidat alacakları,
il özel idareleri, belediyeler ve bunların bağlı kuruluşları ile sermayesinin yüzde
50’den fazlası bunlara ait şirketlerin taşınmazları hakkında yapılan irtifak hakkı
ve kiralama işlemlerinden kaynaklanan alacaklar, Vakıflar Genel Müdürlüğü ve mazbut
vakıfların kira alacakları, kalkınma ajanslarının il özel idareleri, belediye ve
sanayi odalarından olan alacakları, Türk Standardları Enstitüsü hizmet bedeli alacakları
da yapılandırma kapsamında yer alacak.

Sosyal Güvenlik Kurumunca takibi yapılan 31 Ağustos tarihinden önce tespitleri yapılan
ve yapılandırma son başvuru tarihine kadar kesinleşenler de yapılandırmadan faydalanabilecek.

– Yapılandırmadan çiftçi ve orman köylüleri de faydalanabilecek

Belediyelerin tasarrufuna bırakılan tasÂ¸ınmaz kiralamaları ve irtifak hakkı tesisinden
kaynaklanan alacakları da yapılandırma kapsamına alındı.

Büyükşehir belediyeleri ile bağlı kuruluşlarının Devlet Su İsÂ¸leri Genel MüdürlügË†
üne olan borçları da yapılandırılabilecek.

Tarım Kredi Kooperatiflerine borcu olan çiftçiler ile kredi kullanan orman köylüleri
de düzenlemeden yararlanacak.

İşsizlik ödeneğinden yararlandırılanların, işten ayrılmalarını takip eden 90 gün
içinde işe girmeleri ve 12 ay süreyle kesintisiz hizmet akdine tabi olarak çalışmaları
halinde, işsizlik ödeneğinden yararlandıkları süre için hesaplanacak uzun vadeli
sigorta primleri İşsizlik Sigortası Fonu’ndan karşılanacak.

Cumhurbaşkanı; kadın, genç ve mesleki yeterlilik belgesi sahiplerini istihdam etmesi
halinde işverene sağlanan prim desteğinin bir önceki yıl ortalamasına ilave istihdam
edilen kişiler için 12 ay, bu kişinin kadın, genç veya engelli olması durumunda 
18 ay süreyle işverene sağlanan prim teşvikinin ve ilave istihdam sağlayan işverene
Gelir Vergisi stopaj teşviki ile Damga Vergisi desteği uygulamasının süresini 31
Aralık 2023’e kadar uzatmaya yetkili olacak.

Esnaf Ahilik Sandığı uygulamasının yürürlük tarihi, yeni tip koronavirüs (Kovid-
19) salgınının olumsuz etkileri nedeniyle 1 Ocak 2021’den 31 Aralık 2023 tarihine
ertelenecek. Cumhurbaşkanı, kısa çalışma ödeneği uygulamasının süresini 30 Haziran
2021’e kadar uzatma yetkisine sahip olacak.

– İşverene ödenen prim desteği süresi 30 Haziran 2021’e kadar uzatılabilecek

Cumhurbaşkanı, kısa çalışma ödeneğinden yararlanan sigortalıların normal çalışma
sürelerine dönmeleri durumunda işverene ödenen ve İşsizlik Sigortası Fonu’ndan karşılanan
prim desteği süresini 30 Haziran 2021’e kadar uzatabilecek.

Kanunla, İşsizlik Sigortası Kanunu’na geçici madde ekleniyor.

İşsizlerin yeniden istihdamı ile SGK’ye bildirilmeksizin çalışanların da istihdam
edilebilmesi için iş veya hizmet sözleşmesi 1 Ocak 2019-17 Nisan 2020 döneminde 
sona erenlerle SGK’ye bildirilmeksizin çalışanların en son çalıştıkları iş yerlerine
başvurmaları, işverenlerce de fiilen çalıştırılmaları halinde, işverenlere her ay
kuruma ödeyecekleri tüm primlerden mahsup edilmek üzere günlük 44,15 lira destek
verilecek.

Başvuruda bulunanlardan işverence işe alınıp, ücretsiz izne ayrılanlar için günlük
39,24 lira, bu kapsamda olup başvurusunun kabul edilmediğini bildirenler için ise
söz konusu şartlar dahilinde hane başına günlük 34,34 lira destek sağlanacak.

Hizmetleri SGK’ye bildirilmeksizin çalıştırıldığı işverence kabul edilenler, bu 
şekilde çalıştırıldıkları döneme ilişkin ücret ve ücrete bağlı hakları hariç olmak
üzere diğer haklarından feragat etmiş sayılacak ve bu şekilde çalıştırıldıkları 
dönemde ilgili mevzuat uyarınca daha önce yararlanmış oldukları sosyal yardım ve
diğer haklar borç çıkarılmayacak.

Bu madde uyarınca başvuruda bulunanlardan hizmetlerini SGK’ye bildirmeksizin istihdam
ettiğini kabul eden işverenlere, ilgililerin işveren yanında hizmetleri bildirilmeksizin
çalıştırıldığı dönemler için Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu 
uyarınca idari para cezası uygulanmayacak, işsizlik sigortası primi de dahil olmak
üzere sigorta primi tahakkuk ettirilmeyecek, ilgili mevzuatta yer alan ortalama 
ve toplam sigortalı sayısı hesabında dikkate alınmayacak.

İşsizlik Sigortası Kanunu’na eklenen başka bir geçici maddeye göre de işverene, 
Ocak 2019-Nisan 2020 döneminde en az sigortalı bildirimi yapılan ay veya dönemdeki
sigortalı sayısına ilave olarak istihdam edeceği her bir sigortalı için her ay SGK’ye
ödeyeceği tüm primlerden mahsup edilmek üzere nakdi ücret desteği sağlanacak.

Bu kapsamda, İşsizlik Sigortası Fonu’ndan karşılanacak destek tutarının, işe alındığı
tarihten itibaren fiilen çalıştırılacak sigortalılar için günlük 44,15 lira, ilave
işe alınacaklardan işveren tarafından ücretsiz izne ayrılacaklara ise günlük 39,24
lira olması öngörülüyor.

Cumhurbaşkanı, söz konusu destek ve nakdi destek tutarlarını, maddelerin yürürlük
tarihinden sonra tespit edilecek asgari ücret artış oranında artırmaya yetkili olacak.

– Evde ürettiklerini internetten satanlara muafiyet

Gelir Vergisi Kanunu’nda yapılan düzenlemeyle ayrı bir iş yeri açmaksızın ve sanayi
tipi veya seri üretim yapabilen makine, alet kullanmaksızın oturdukları evlerde 
imal ettikleri malları internet ve benzeri elektronik ortamlar üzerinden satanların
bu faaliyetleri muaflık kapsamına alınacak. Bu muafiyetten faydalanılabilmesi için
vergiden muaf esnaf belgesi alınması, Türkiye’de kurulu bankalarda bir ticari hesap
açılması, tüm hasılatın münhasıran bu hesap aracılığıyla tahsil edilmesi ve hasılat
tutarının belirlenen tutarı aşmaması gerekecek.

Bankalar, açılan ticari hesaplara aktarılan tutarlar üzerinden, aktarım tarihi itibarıyla
yüzde 4 (1 ve üzeri işçi çalıştırıldığı durumda yüzde 2) Gelir Vergisi tevkifatı
yapacak, kanun çerçevesinde bunları beyan edip ödemekle yükümlü olacak.

Ticari, zirai veya mesleki kazancı dolayısıyla gerçek usulde Gelir Vergisi’ne tabi
olanlar ile maddede sayılan faaliyetleri gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine
bağlılık arz edecek şekilde yapanlar bu muafiyetten faydalanamayacak.

Cumhurbaşkanına, maddede belirtilen oranları ve tutarı, yarısına kadar indirme ve
2 katına kadar artırma yetkisi veren düzenleme 1 Ocak 2021 itibarıyla yürürlüğe 
girecek.
